Saturday, September 12, 2009

Isu Malingsia! Jangan Hina Negara Kami!

Oleh : Siti Nurainee binti Tahir Ahmad

Agak menyintap perasaan saya sebagai rakyat Malaysia kerana segelintir rakyat
Indonesia telah mengadakan demonstrasi membaling telur busuk ke Kedutaan Malaysia, membakar bendera Malaysia serta mendesak kerajaan Indonesia memutuskan hubungan diplomatik. Apa sebenarnya sudah terjadi? Adakah mereka ingin berperang seperti negara Palestin dan Yahudi?

Saya 'salute' Malaysia kerana negara kita tetap bertenang dalam menghadapi situasi begini. Setahu saya, rakyat Malaysia tidak pernah memprotes Indonesia sehingga membaling telur atau membakar bendera di hadapan Kedutaan mereka. Mungkin segenlintir rakyat Indonesia marah dengan pelbagai isu yang membabitkan rakyat mereka di sini. Sebagai contoh, isu pembantu rumah didera, isu Manohara, isu tarian Jawa dalam promosi melawat Malaysia.

Di sini ingin saya memberi pendapat, berkenaan isu pembantu rumah didera. Isu ini telah pun dibawa ke muka keadlian. Pendera juga telah disabit kesalahan dan telah menerima hukuman. Isu Manohara, isu berkenaan masalah rumah tangga tapi telah diheboh-hebohkan seperti masalah besar telah berlaku. Hanya maslah rumah tangga antara suami isteri sepatutnya biarlah mereka berbincang dengan baik. Kalau tidak pun, bawalah ke muka keadlian. Tuntut segala ganti rugi habis-habisan dari si suami. Kenapa pula sampai hendak marahkan Malaysia? Isu tarian Jawa, bahan promosi pelancongan yang memuatkan tarian itu bukannya dibuat pihak berkuasa Malaysia mahupun agensi atau pun Kementerian Pelancongan sendiri.Discovery Channel juga sudah menulis surat memohon maaf dan menjelaskan situasi sebenar bahawa promosi pelancongan Malaysia yang dihasilkan mereka yang memuatkan tarian itu bukan dilakukan kerajaan Malaysia. Oleh itu, bukan Malaysia sengaja menggunakan tarian Jawa sebagai bahan promosi Malaysia.

Wahai segelintir rakyat Indonesia yang membenci Malaysia, tdak pernah terniat pun kami ingin mempunyai perasaan musuh atau dendam kepada kamu. Sebagai hamba Allah, kita berdiri di atas bumi untuk sama-sama mencari makan , dan menikmati hidup ini dengan aman. Jangan disebabkan beberapa perkara, Malaysia dihina.

Malaysia juga dituduh sebagai tidak kratif dan tiada seni disebabkan lagu-lagu Indonesia lebih popular di sini. Filem Cicakman pun mereka tuduh sebagai plagiat dari filem Spiderman. Di sini juga beberapa gambar 'cover' filem mereka yang ditiru dari cover filem antarabangsa.





No comments:

Post a Comment